Wetblasten, wat is dat?

Als onderdeel van het restaureren van een Oldtimer of Youngtimer wordt meestal de techniek ook gereviseerd. Motor, versnellingsbak, differentieel en carburateurs worden gedemonteerd waarna de delen meestal in een spoelmachine worden gereinigd. Met de nodige nieuwe onderdelen wordt een en ander weer geassembleerd en teruggeplaatst in de auto. Omdat bij veel auto’s deze delen van aluminium of magnesium zijn blijven deze vaak wat dof. Door de delen eerst met soda te stralen (spoelmachine is dan niet nodig) om al het vuil / vet en andere troep te verwijderen en vervolgens te wetblasten krijgt het materiaal een hele fraaie glans. Wetblasten is een techniek waarbij water, vermengd met glasparel, onder hoge druk op het onderdeel gespoten wordt. Hierdoor ontstaat een polijstende werking, zonder materiaal weg te nemen. Na het stralen wordt het onderdeel grondig afgespoeld om achtergebleven glasparel te verwijderen. Omdat de structuur van het materiaal door het wetblasten wordt verdicht blijft het onderdeel ook veel langer zijn glans behouden.

Hieronder een voorbeeld van een motorblok van een Porsche 911 (het blok is in dit geval van magnesium).

Na het sodastralen:

image3

image 5

 

En na het wetblasten:

image4 image2 image1

Prachtig toch?!

Geef een reactie